Polen-Jugendverwahrlager der Sicherheitspolizei in Litzmannstadt
Niemiecki obóz dla polskich dzieci 

Domyślna treść artykułu.


W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.

scenariusz lekcji o obozie dla dzieci z klas 1-3

29 stycznia 2021

SCENARIUSZ LEKCJI O DZIECIĘCYM OBOZIE DLA DZIECI Z KLAS 1-3

 

 

W zakładce - SCENARIUSZE LEKCJI znajdą Państwo sześc scenariuszy lekcji/warsztatów edukacyjnych dla różnych grup odbiorców. Ich autorami są nauczyciele, edukatorzy pozaszkolni i wykładowcy uniwersyteccy.

 

Bożena Będzińska-Wosik - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi (od lat 60. XX wieku głównej strażniczki pamięci o obozie, a od 2012 roku realizatorki licznych projektów edukacyjnych, których celem jest wypracowanie uwspółcześnionych form upamiętniania z udziałem dzieci), proponuje uczenie o obozie metodą projektu, w angażującej akcji, z użyciem emocji.

Aleksandra Filipowicz - nauczycielka historii, przez wiele lat siła napędowa projektów edukacyjnych dot. obozu realizowanych w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi, zaprasza na grę terenową oraz zapoznaje z historią obozu poprzez losy nastoletniej Gieni - więźniarki obozu/bohaterki książki "Eee... tam, takiego obozu nie było".

Katarzyna Tośta - pomysłodawczyni akcji "Murale Pamięci - Dzieci Bałut", przypominającej o wojennej tragedii dzieci żydowskich, polskich i cygańskich, "oprowadza" po historii obozu dla polskich dzieci szklakiem murali z wizerunkami więźniów-dzieci z obozu przy Przemysłowej.

Urszula Sochacka - doktorantka kulturoznawstwa FP UJ i dr hab. Kaja Kaźmierska, prof. UŁ, Dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego - scenariusz zajęć dla studentów oparły o efekty swojej współpracy w ramach projektu Obóz przy (?) ulicy Przemysłowej w Łodzi, promującej ekspozycję z Izby Pamięci SP 81 w Łodzi i włączającej w proces upamiętniania studentów 1. roku socjologii.

Anna Bańkowska - nauczycielka klas 1-3 w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi, podzieliła się swoimi doświadczeniami z corocznego wprowadzania uczniów pierwszych klas w świat Chudego (tak uczniowie SP 81 nazwali wychudzoną postać z Pomnika Martyrologii Dzieci) - każdego kolejnego roku szkolnego zapoznaje nowych uczniów z patronem szkoły - z Bohaterskimi Dziećmi Łodzi, symbolizującymi dzieci z obozu na Przemysłowej.

 

Anna Bańkowska: Zawsze, gdy chcemy rozmawiać z dziećmi i wprowadzamy im nowy materiał, to najpierw dajemy bazę. I stąd wprowadzenie, kim jest patron. Rozmawialiśmy w ogóle o znaczeniu słowa patron. Zaraz drugiego dnia w szkole. A potem na spacerze tego patrona sobie obejrzeli...

Wybraliśmy się na spacer do parku. Droga prowadzi obok pomnika Chudego… [tak dzieci z SP 81 nazwały postać z Pomnika Martyrologii Dzieci oficjalnie upamiętniającego ofiary obozu na Przemysłowej]. Zatrzymaliśmy się koło pomnika. Chciałam ich zapytać, czy wiedzą, co to za miejsce i co to za pomnik.

I co się okazało? Że nie za bardzo wiedzą. Wiedzą, że to jest Park Szarych Szeregów. Oczywiście nie mają zielonego pojęcia, czym były Szare Szeregi...

Jeden chłopiec zauważył, że taki golasek tu stoi. I wtedy pojawiły się pojedyncze głosy, że kiedyś tu na tym terenie był obóz i że tu bardzo źle traktowali dzieci. Nawet nie do końca miały świadomość, że to była wojna. Po prostu był tutaj obóz i dzieci miały bardzo źle, bo nie miały jedzenia. To jedzenie było najważniejsze.

Potem rozmawialiśmy też, że stosowano kary cielesne i o tym, że samo oddzielenie dziecka od rodziców było drastyczne. Ale tego chyba rodzice im oszczędzają. A ja uważam, że powinni o tym z nimi rozmawiać. Bo to nie jest horror, który bardzo często nasze dzieci i tak oglądają, i jakoś bez świadomości rodzica, że to jest coś złego... A to jest przecież prawda. To nie jest bajka, to nie jest fikcja.

Stanęliśmy więc koło pomnika i pytałam ich, dlaczego pomnik jest w kształcie serca. Dlaczego on tak wygląda, jak wygląda? Dlaczego serce jest pęknięte? Z jakiego powodu serce w ogóle pęka? Nasze pierwszaki są mądre, więc powiedziały, że wtedy, gdy komuś jest przykro.

A więc czyje to jest serce? - dopytywałam. Rodziców, którym zabrali dzieci? A może dzieci, które zamknięto w obozie? Różne były wersje i właściwie każda z nich była tak samo dobra. Bo to od nas zależy, jak my to czujemy.

 

13, 14 lat, minimalnie, to wiek sugerowany w przypadku zwiedzania terenów dawnych obozów koncentracyjnych. Dzieci z SP 81 pierwszy spacer pod Pomnik „Pękniętego Serca” odbywają w pierwszej klasie. To ich pierwsze spotkanie z patronem. Czy to dobrze, czy źle? Mające na swoim koncie wieloletnie doświadczenie w tej kwestii, dyrektor i nauczycielki z SP 81 twierdzą, że odpowiednia narracja, dopasowana do wieku dzieci, powoduje, że nawet trudne, z pozoru za trudne treści nie będą dla dzieci obciążające.

 

Zachęcam do testowania scenariuszy udostępnianych na stronie w zakładce - SCENARIUSZE LEKCJI.

Czekamy na Państwa uwagi, komentarze, pytania, pomysły.

 

Urszula Sochacka - kierownik projektu Obóz przy (?) ulicy Przemysłowej w Łodzi

 

 

 

SCENARIUSZE

Powrót